امروزه رسانه‌ها برای عموم مردم دنیا وسیله‌ای سرگرم‌کننده و برای #زرسالاران_اقتدارطلب نیز وسیله‌ای برای مدیریت ذهن‌ها و دل‌ها در جهت منافعشان تعریف می‌شود. در این نگاه از سینما گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ی ملی، زمانی نقش خود را خوب ایفا می‌کنند که بتوانند با ایجاد #غفلت در مردم یک ❌ #باشگاه_سرگرمی جذاب باشند.
اما همین رسانه در #مکتب_امام_خمینی_ره تعریفی بلند و راقی دارد. ایشان صداوسیما را که مهم‌ترین رسانه‌ی زمانشان بود، ✅ #دانشگاه_عمومی نامید. این تعبیر یعنی رسانه ملی اولاً باید دانشگاه باشد و دانشگاه از نگاه ایشان مبدأ همه تحولات جامعه بوده و محلی برای تعلیم و تربیت انسانی است که باید ظرفیت به دوش گرفتن بار سنگین انقلاب در او ایجاد شود. همچنین باید عمومی باشد، به این معنا که همه‌ی عرض جغرافیایی وسیع کشور را با وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف پوشش داده و نقش دانشگاه بودن خود را برای همه‌ی اقشار جامعه از کودکان تا کهن‌سالان و از کم‌سواد تا اساتید دانشگاه و علما، به خوبی ایفا کند. در جای خود باید به این سؤال پاسخ داد که صدا و سیما در مجموع به کدام یک بیشتر نزدیک است.

دانشگاه عمومی یا باشگاه سرگرمی؟

اما در این مطلب سعی داریم با این نگاه به تحلیل #برنامه_میدون که با موضوع کسب و کار از شبکه‌ی سه پخش می‌شود، بپردازم که این برنامه به کدام یک از دو سر این طیف نزدیک‌تر است.
این نکته را هم باید تذکر بدهم که هر چند بخش مهمی از تأثیرگذاری رسانه‌ها به کیفیت ساخت و رعایت نکات فنی برمی‌گردد، اما در این مقاله قصد دارم بیشتر از جنبه محتوایی این برنامه را مورد نقد و بررسی قرار بدهم.

برنامه میدون ویژگی‌هایی دارد که آن را در مجموع به یک برنامه خوب و قابل قبول در منظومه کلی اندیشه‌ی دانشگاه عمومی تبدیل می‌کند: (دو نکته‌ی اول به جنبه‌ی دانشگاه بودن آن و دو نکته دوم به جنبه عمومی بودن آن اشاره دارد)

۱. در این شرایط بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا ظرفیت‌های نهفته طبیعی و انسانی کشور ما معرفی‌شده تا بتوان از این امکانات در راستای پیشرفت کشور و عبور از مشکلات اقتصادی بهره برد. برنامه‌ی میدون با نمایش دادن برخی کسب‌وکارهایی که با خلاقیت و تلاش فراوان توانسته‌اند ارزش‌آفرینی تازه‌ای داشته باشند، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های نهفته‌ی کشور برای پیشرفت اقتصاد و عرصه کسب‌وکار استفاده کرد. 
۲. ترویج فرهنگ کار کردن و معرفی کسب‌وکارها به عنوان یک نهاد با ارزش یکی از تأثیرات خوب این برنامه است.
️ ۳. دسته‌ای از کسب‌وکارها تمام ویژگی‌های یک کسب‌وکار تراز را دارند اما به علت نداشتن امکانات کافی برای معرفی و تبلیغ خود، کمتر فرصت جذب مشتری در سطح کشور و جذب سرمایه را پیدا می‌کنند. برنامه میدون فرصتی رایگان در اختیار کسب‌وکارها در یکی از پربازدیدترین شبکه‌های سیما قرار می‌دهد و این فرصت را فراهم می‌کند تا برنده‌ی وامی باشند که می‌تواند کسب‌وکارشان را رشد فزاینده دهد.
️ ۴. نمایشی کردن معرفی کسب و کارها سبب جذابیت بیشتر برنامه شده و همین سبب می‌شود تا مخاطبین بیشتری جذب برنامه شوند و در نتیجه تأثیرگذاری فرهنگی آن بیشتر شود. این نکته در مقایسه با برخی برنامه‌های مشابه خشک و بی روحی که از شبکه‌هایی مانند شبکه ایران کالا پخش می‌شود، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

#علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#برنامه_میدون
#دانشگاه_عمومی
#باشگاه_سرگرمی
#مکتب_امام

✅ کانال کار و کسب اسلامی
️ @islamic_business_ir

مصداق «ابن سبیلِ» کرونایی؟

میدون، عصر جدید کسب و کارها در صدا و سیما

برنامه ,دانشگاه ,عمومی ,یک ,کشور ,کسب ,برنامه میدون ,دانشگاه عمومی ,در این ,این برنامه ,کسب و
مشخصات
آخرین جستجو ها